“Kur pats top skaists un smalks”
I
Dažādi teātri savu
jauno sezonu iesāk dažādā laikā, bet nu jau allaž vasaras nogalē. Skatītāji
tāpat, un es kā viens no viņiem to iesvinēju neparasti agri. Tas diemžēl man vairs
nav raksturīgi pēdējos gadus. Skaistajā jaunībā nevarēju vien sagaidīt
liepājnieku un valmieriešu ikgadējās viesizrādes Rīgā, kas bija pamatīgs maratons
(vajadzēja obligāti redzēt visu vedumu), lai septembrī mierīgu sirdi pievērstos
galvaspilsētas teātriem.
Tagad daudz kas
mainījies, mani ieskaitot, un teātra apmeklējumi kļuvuši par īpašiem vakariem (galvenokārt)
un dažkārt pat – svētkiem. Daudz ir izrāžu, kuras vajag un gribas redzēt, un –
cik daudzas šosezon vēl nāks klāt! Rau, 101. sezonā Nacionālais 19. septembrī uzreiz
bliezīs pa visām trejām skatuvēm.
Visiem teātriem
vēlu radošas veiksmes – ko gan citu, vai ne?
NOSACĪJUMI UN APSTĀKĻI
·
2019. gada 29. augusts,
vakars
·
Nacionālais
teātris, Lielā zāle
·
Parters, 14.
rinda, 12. vieta
Rainis
“Pūt,
vējiņi!”
Izrāde 1 daļā
Iekams sarkanais iemīļotā
teātra priekškars nav vēries, izbaudu būšanu mazliet grezni senilajā, taču
skaistajā telpā, kurā tik daudz brīnumu sagaidīts (un vienā bija tā laime pašam
piedalīties). Viedais jau laikus izslēgts. Zāle ir pilna, jebšu aiz teātra
sienām – totāla vasara. Man ļoti patīk, ja nav jāsēž starp tukšām sēdu vietām
un rindām un jālūkojas, ka priekšā ir tikai atzveltnes bez mugurām un pakaušiem.
Šovakar tā nav, un es esmu gatavs izrādei, par kuru tikai labas atsauksmes dzirdētas.
Taču man ir vēl dažas minūtes, tāpēc – paritināšu teātrālo atmiņu kamolu…
Ar Raiņa tautasdziesmu
5 cēlienos “Pūt, vējiņi!” (tādu dzejnieks savai lugai, ja nemaldos, devis “žanrisko”
apzīmējumu) es – varu sacīt – esmu uzaudzis. Kad biju vien sīks puišelis, mana
māte Hilda Vēvere iesaistījās tam laikam prātam neaptveramā pašdarbnieku
avantūrā, proti, vietējā amatieransambļa režisors par varas makti bija iedomājies
iestudēt tieši šo lugu. Visiem, ieskaitot tos, kuri jau skaitījās aktieri, tāds
demaršs pret parastajiem sadzīves gabaliem, visbiežāk komēdijām, jo kaut kas
viegli izklaidējošs lauku cilvēkiem, kas noguruši kolhoznieku darbos (mūsu
gadījumā – ZPS “Krimulda”), šķita krietni noderīgāks. Bet te – ambicioza iecere
iestudēt lugu, kurā nav “normālu dialogu” (nu, gandrīz nav), turklāt smejama arī
teju nekā.
Mātei tika
piespriesta Mātes loma, un viņa pat tā kā drusku pamēģināja to, taču, būdama
iedzimta raganiete (nevis ragana, uz ko gan norāda dzīvesvietas nosaukums) ar īstas
dzimtļaužu aktrises privilēģijām, pieprasīja: vai nu viņa spēlēs Ciepu, vai
neko. Tā māte tika pie vecmeitas Ciepas (un vēlāk – publikas aplausiem un smiekliem),
bet es sēdēju katrā mēģinājumā, tādējādi Raiņa lugas tekstu bez nopietniem
īsinājumiem nevilšus apgūdams no galvas gandrīz pilnībā. Un tikpat neviļus
iemīlēdams to. Un es redzēju arīdzan, kā mani skolotāji pārtapa par Māti, Andu
un Didzi, kā kaimiņu puikas mamma kļuva par Zani, kā tik ikdienišķi pazīstamie
jaunieši – par Baibu un Gatiņu, kā manas mātes kolēģe – par Ortu. Bet – tā kā
neatradās ozolam līdzīgs jauns vīrietis, kurš varētu nospēlēt Uldi, tad šo
nastu uzņēmās pats režisors. Vēlāk ansamblim pievienojās cits un īsts Uldis – siguldietis,
latviešu valodas un literatūras skolotājs un populārais televīzijas diktors
Uldis Deisons.
Kopumā tā bija kolosāla
sākumskola – ievads teātra būšanās. Un šaušalīga indeve! Ja tu esi bijis klāt no
lugas lasīšanas līdz ģenerālmēģinājumiem un pat dekorāciju apgleznošanai,
notiekošais nevar neietekmēt uz mūžu, vismaz ne jau tādu baltmaizes struktūras
dvēseli kā mani.
Raganiešu “Pūt, vējiņi!”
uzvedumam bija grandiozi panākumi! Pirmizrādē kluba zāle – ne no tām mazākajām (tolaik
vienā no jaunākajiem un smalkākajiem kultūras namiem Latvijas PSR, kurā katru
mēnesi viesojās abi mūsu teātri “uz riteņiem”) – burtiski bija stāvgrūdām
pilna, un ovācijas – patiesas. Jo režisors (viņa uzvārds bija Cīmanis,
manuprāt) un viņam uzticīgie, paklausīgie aktieri tiešām bija paveikuši
brīnumu. Es tak biju vērojis visu “melno darbu”, bet izrādē piedzīvoju prieka
un saviļņojuma asaras, it kā pirmoreiz visu skatītos. Varbūt vairāk tāpēc, ka
visiem traki jutu līdzi un redzēju to, ko citi zālē sēdošie nemaz vai ne tik
ļoti. Bet bija SKAISTI! Izrāde “Pūt, vējiņi!” ir viens no brīnišķīgākajiem Krimuldas
novada ļaužu sasniegumiem kultūrā 20. gadsimta II pusē.
Starp citu, kad šī
notikuma sakarā tika noorganizēts brauciens uz toreizējo Akadēmisko Drāmas
teātri, lai noskatītos Alfrēda Jaunušana veidoto izrādi, un arī mani paņēma
līdzi, pēc tam es lakoniski izsacījos: jā, izrāde ir laba, bet ne jau tik laba
kā mūsējā. Smieklīgs mazliet šķiet mans lokālpatriotisms un lepnums par to, kam
biju aculiecinieks.
Un – tad nāca filma!
Nu, varat
iedomāties, ar kādu satraukumu es, 6. klases skolnieks, gaidīju Gunāra Pieša
režisēto Raiņa lugas kinoversiju? Tās seanss mūsu ciemā notika tajā pašā klubā,
kur triumfu piedzīvoja absolūto pašdarbnieku “Pūt, vējiņi!”. Taču tieši tajā
pēcpusdienā, kad izvērtās skolas masu kultūras gājiens, lai noskatītos filmu,
es nez kāpēc biju uzmetis lūpu un paņēmu brīvsoli. Muļķis gatavais! Otrā dienā
no audzinātājas dabūju pelnītu brāzienu, tomēr filmu drīz vien redzēju tāpat –
laikam māte mani aizveda uz kādu vakara kinoseansu. Viņai, piemēram, ne visai
patika, īpaši jau Gatiņš (atveidoja pavisam vēl jauniņais vidusskolnieks
Pēteris Gaudiņš) ar zalkšu murskuli rokās, kas man savukārt likās inčīgi.
Jā, filmu uztvēru
un pārdzīvoju sevī ļoti! Un ikreiz, kad to skatos atkal, pārdzīvojums
atjaunojas un es novērtēju šī kinoprojekta īstenotāju drosmi un talantu. Šodien
taču mēs katrs saprotam: filma ir latviešu tautas atmodas priekšpavasara viens
no pirmajiem vējiem. Diez vai citur visā PSRS kaut kas tik nacionāls un
vērienīgs būtu varējis tapt.
Lūk, tāpēc – bet ne
tikai – gribu sevi uzskatīt par visai pieredzējušu “pūtvējiņistu”. Jo turklāt esmu
redzējis, manuprāt, visus šīs Raiņa lugas iestudējumus, cik vien tādu ir bijis
manā kaķa mūžā un paralēli teātra vēsturē.
Alfrēda Jaunušana izrādi
Drāmā jau minēju. Šķiet, tā toreiz bija tāds kā atjaunojums, jo Antu Klinti kā Ortu
neesmu redzējis – manā atmiņā ir Maiga Mainiece šajā lomā –, arī Liliju Ēriku
Mātes lomā ne, taču it spēcīgu iespaidu atstāja Helēna Romānova. Atceros skaisto
Ģirtu Jakovļevu kā Uldi un daiļo Astrīdu Kairišu kā Zani – vēlāk abi sastapās
šajās lomās filmēšanas laukumā. Bez šaubām, Dinai Kveldei Baibas loma ir varbūt
pats nozīmīgākais sasniegums aktrises daiļradē.
Ja nekļūdos –
nākamais bija Māras Ķimeles iestudējums Valmierā (1985). Tad jau es biju gana
apvēlies teātra lietās ne tikai kā Rīgas 64. vidusskolas teātra klases
absolvents, bet arī kā Latvijas Radio ārštata korespondents. Atceros, ka, vēl
izrādi neredzējis, radiomājas vestibilā it drosmīgi režisorei uzjautāju, sak,
vai tad Mātes lomai Rita Meirāne (ļoti man šī aktrise patika) nebūtu
piemērotāka nekā jestrā raksturlomu tēlotāja Inga Kalēja. Uz to Māra Ķimele atbildēja,
ka šajā izrādē vajadzīga Kalēja (kaut gan vēlāk Meirāne tomēr spēlēja Māti,
pats redzēju, un, protams, viņai piemita tas majestātiskums, ar kādu vienmēr šis
Raiņa tēls pirmām kārtām asociējas). Režisorei, protams, bija taisnība: tieši
Inga Kalēja bija pati labākā Māte savām meitām Zanei – Baibai Valantei un Andai
– Rutai Vītiņai. Vispār – šī, manuprāt, bija izrāde ar izcili atrisinātu finālu
– ar Daces Everss Baibas pārvēršanos par… BURU mīļotā Ulda laivā. Tolaik publikas
daudznozīmīgi uzņemts simbols, un nekādas fiziskas lēkšanas Daugavā, kas ir kā pamatīgs
klupšanas akmens lugas atveides cildeni traģiskajai izskaņai. Pateikšu uzreiz:
Māras Ķimeles iestudējumu šobaltdien uzskatu par konģeniālu Raiņa lugas
interpretāciju. Turklāt viņa bija atcerējusies, ka luga patiesībā sākas ar
prologu, kuru izrādes sākumā brīnišķīgi norunāja Jānis Samauskis.
Gāja laiks, un
1998. gadā Dailes teātrī Mazās zāles formātā Oļģerts Kroders izmēģināja roku “Pūt,
vējiņos!” Tam laikam – gana novatoriska interpretācija, taču neaizkustinoša.
Visspilgtāk atmiņā palikusi Gundegas Ozolītes Baiba un Dinas Kuples Orta (kura
it labprāt kopā ar Uldi iedzēra), puiši kaut kā neviens ne.
Gaļinas Poļiščukas
versijai Nacionālajā teātrī uz lielās skatuves ar visiem skatītājiem (2004) es
neticēju. Nu kā tā var būt, ka izrādē nevaid ne Mātes, ne Ortas? Izrādījās –
var gan. Nezinu, ko Rainis par šādu lugas nepavisam ne kosmētisko operāciju sacītu,
bet man izrāde ļoti patika. Toreiz es Baibas lomā skatīju Rēziju Kalniņu.
Andris Bulis kā Uldis, šķiet, ir satriecošākais, kādu jebkad esmu sastapis, bet
tādam jau šim “mežonim” vajadzēja būt pagāniski skarbajā režisores redzējumā.
Liepājas teātrī
iestudētais mūzikls pēc lugas motīviem (2011) manos priekšstatos arī ir
pieskaitāms Raiņa darba interpretācijām, kaut gan tajā ir citu radīts librets,
kurā, šķiet, maz bija palicis no pirmavota tekstiem. Par laimi, visi izrādes veidotāji
nebija turējušies pie lugas “burta”, taču pie rainiskā gara gan – to varēja saklausīt
fenomenālajā Kārļa Lāča partitūrā un ieraudzīt, izdzirdēt katra aktiera
apbrīnojami izjustajā tēlojumā šajā mūzikā.
Re, cik daudz paguvu
atcerēties, iekams sākas patlaban jaunākais Raiņa lugas “Pūt, vējiņi!”
iestudējums, kas jau gadu ir teātra repertuārā.
Taču – stop! Ka tik
neaizmirstu vienu atrunu!
Un atruna ir šāda.
Nedrīkstu būt
Elmāra Seņķova režisētās izrādes objektīvs vērtētājs, jo, lūk, cik daudz
faktoru ietekmēja mani kā skatītāju! Tā ir neizdzēšamā pieredze. Tās ir lugas
zināšanas un zināšanas par lugu un tās iestudējumiem. Nav iespējams būt
neitrālam attieksmē pret beidzamo Raiņa lugas skatuves variantu, tāpēc
turpmākais būs vien vienīgi manas ļoti subjektīvās pārdomas.
Pieļauju, ka pavisam citādi spriež tāds, kurš par lugas iepriekšējiem
uzvedumiem nezina neko, citādi tāds, kurš ir redzējis tikai filmu, un tāds,
kurš to nav redzējis utt. Savu skatītāja atmiņu bagāžu netīkas nosaukt par slogu
– kāpēc gan? Kazi, arī tādā viedoklī varbūt ir vērts ieklausīties. Centīšos
nesalīdzināt, taču atmiņas un asociācijas baidīt prom arīdzan ne.
Un izrāde sākas,
priekškaram – klasiski sarkanajam Nacionālā teātra priekškaram… neveroties.
Uznāk Esmeralda Ermale
un Ģirts Jakovļevs. Filmas Baiba (joprojām tāda, par kuru var sacīt: stalta
sirds un augums) un filmas Uldis, lai norunātu zīmīgo prologu. Reveranss
filmai? Laikam gan, jo zināms, ka Imanta Kalniņa komponētā mūzika izrādē nav
vis oriģināla, bet gan no filmas aizņemta. Uzsildīta? Neaizmirstama, tāpēc lai paliek
neaizmirstama? Un man jādomā: kāpēc gan šāda atsaukšanās uz to, kas cieši pieder
kino darbam? Ko savā ziņā tīša šo divu aktieru “citēšana”, viņiem iznākot
avanscēnā, izteic tiem, kam filma neko nenozīmē? Varu tikai minēt. Viņi droši
vien uzmanīgi noklausās skaisti, rimtā sirsnībā norunātās Raiņa dzejas rindas,
kas neapšaubāmi ir tikai piedeva pašai izrādei. Ak, ir aizkustinoši! Es,
protams, sevišķi priecājos tieši Esmeraldi Ermali atkal redzēt uz skatuves un tieši
uz šīs – tik šarmantu un tik pārliecinošu kaut dažas minūtes priekškara
šajā pusē. (Kaut nu saredzētu arī citi režisori…)
Vispār – teātra priekškaram
šajā izrādē ir sava “loma”, taču es neteiktu, ka veiksmīga. Jo pēc prologa seko
kaut kas pilnīgi amatierisks – otrpus tas tiek it sparīgi raustīts, lai mums,
skatītājiem, rādītu, uz ko spējīgs ir “pūtvējiņš”, kurš “kāpj pāri Daugavai”
dramatiskās I. Kalniņa mūzikas pavadībā. Piedodiet, bet šāds pliks vizuāls paņēmiens
izskatās tik muļķīgs, ka nojauc noskaņu, kuru svinīgie aktieri bija paguvuši
raisīt. Mūzikā vētras pilnīgi pietiek.
Arī turpmāk izrādē
priekškars tiek izmantots, un manām acīm un prātam tas tomēr šķita lieki,
brīžiem nesaprotami, ja nu vienīgi taī skatā ne, kur tas pāršķeļ skatuvi uz
pusēm. Bet arī tad – tas īsti nekļūst par metaforu, jo ir tikai no abi pusēm saplacināts
milzīgs auduma gabals, kas atgādina stabu. Nespēju pilnībā pieņemt šo atsvešinājuma
principa pastiprinājumu, un tas, manuprāt, novērš nost no tiem estētiskajiem un
idejiskajiem uzstādījumiem, kādi izrādē neapšaubāmi tiek apliecināti. Es
teiktu: būtu nu likuši mieru priekškaramajam, lai tas godīgi dara savu darbu,
nošķirdams cēlienu no cēliena, un i tas gana cildeni un šai konkrētai izrādei ir
piemēroti.
Bet kurš mēlnesis kaut
kad teica man, ka E. Seņkova iestudējumā esot realizēts viss Raiņa lugas teksts?
Uzzinot to, biju neizpratnē: kā gan stundā un četrdesmit minūtēs iespējams
ietilpināt diezgan apjomīgu dramaturģisko materiālu? Parasti teātrī tak notiek
visādas lietas, ne jau tikai runāšana vien.
Protams, izrādes
sākums ir tik apšķērēts 1. cēliens (darbība maltuvē), ka pat man kā lugas
zinātājam radās apjukums – Mātes un Gatiņa tēlu šajā ainā vispār nav. Nuja,
kurš gan to var liegt režisoram vai dramatizējuma autoram? Īsināt var vienmēr,
un, iespējams, ekspozīcija likusies par garu. Rainis, pretēji dažviet
izplatītam uzskatam, ir neiedomājami labs dramaturgs savās labākajās lugās, un “Pūt,
vējiņi!” ir lielisks paraugs. Tas ir filoloģiski pierādāms, un Fricis Bārda, kas
latvju teātrim nekādu pienesumu nav sniedzis, vienkārši nav arī taisnība (viņa
teiktais, kas lasāms izrādes programmiņā, ir gluži vai pašapsūdzoša aplamība).
Tātad – 1.
cēlienam ir pietiekami liela nozīme lugas tālākajā attīstībā un jau no pirmajām
replikām, kaut arī mīlīgajā tautasdziesmu metrikā, ienes spriedzi tēlu
attiecībās. Taču režisors laikam nav vēlējies rādīt banālu sieviešu sadzīves
drāmu. Jo – no pirmā brīža par izrādes dominanti kļūst nedziedošais KORIS –
dzīvu cilvēku prospekts visā skatuves augstumā, un pret tādu fonu
ikdienišķajam, nebūtiskajam būtu jāizkūst vispārināti humānā, mūžīgā priekšā
(šoreiz vairāk tā kā aizmugurē).
(Turpinājums
sekos)
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru